3 voordelen van een blog voor jouw onderneming
Je ziet het steeds vaker: een blogpagina op de website van ondernemers. En niet alleen kleine organisaties, maar ook grote verzekeraars als Ditzo, duurzame bedrijven als Fairphone en keurmerken als Fairtrade Nederland maken allemaal gebruik van een blogfunctie op hun website.
Heb jij al een blog? Is je antwoord nee, dan loop je toch echt achter. In dit artikel leg ik jou haarfijn uit waarom je er één moeten hebben.
Wat is een blog eigenlijk?
Laten we even kijken naar de kenmerken van een blog. Het eerste wat in mijn hoofd opkomt is dat het online staat. Vaak is er een blogsectie van een website waar met regelmaat nieuwe blogs verschijnen.
Het doel van een blog
Een blog is een stuk geschreven tekst. Het kan een tekst zijn om te informeren over een onderwerp. Een goed voorbeeld hiervan is deze blog ;). Ook bij B2B blogs zie je dit veel, een blog die bezoekers informeert over het nieuws rondom het bedrijf.
Maar vaak wordt een blog ook gebruikt om te inspireren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ervaringsverhaal over de weg naar de top van een succesvolle ondernemer.
Persoonlijk en informeel
Een blog heeft meestal een persoonlijke toon. Hiermee bedoel ik niet dat je continu vanuit jezelf moet schrijven, maar met een blog geef je jouw persoonlijke kijk op dingen. Je deelt jouw expertise en die is uniek!
Dit persoonlijke benadruk je nog eens met een informele schrijfstijl. Schrijf korte zinnen, die lekker lezen, eigenlijk zoals je praat.
Voordelen van een blog
Er zijn veel voordelen van het hebben van een blog. Hieronder geef ik jouw drie redenen om vandaag nog te starten met bloggen.
1. Deel je kennis
Misschien wel de belangrijkste reden om te bloggen voor ondernemers is het delen van je kennis. Door te bloggen zet je jezelf neer als expert en hiermee wek je vertrouwen bij je klanten. Daardoor zullen zij eerder voor jou kiezen!
2. Beter vindbaar in Google
Iedereen wil hoog komen te staan in Google. Blogteksten schrijf je altijd vanuit je doelgroep. Je vraagt je af wat zij willen weten en welke vragen rondom jouw diensten in hun hoofd spelen. Als je hier dan een blog over schrijft ben je al super goed bezig!
Ga maar eens na: als er een vraag door jouw hoofd speelt, wat doe je dan? Je zoekt op Google! Dus door na te denken over wat jouw doelgroep wil weten ben je al bezig met het vergroten van je online vindbaarheid.
Zorg dus dat er blogs op jouw website staan die antwoord geven op de vragen over jouw producten en diensten. Zo komen potentiële klanten veel eerder op je website terecht. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je website en deze artikelen SEO-proof zijn. Lees meer over SEO in mijn artikel over de basis van SEO.
3. Contentcreatie voor online marketing
Een blog is ideaal voor het creëren van content. Je houdt je website up-to-date en kunt ieder nieuw artikel delen op social media, als Facebook, LinkedIn en Instagram.
Zichtbaarheid op social media is heel belangrijk om in contact te blijven met jouw doelgroep. Mensen besteden steeds meer tijd op sociale media. Zij delen en bewaren jouw berichten, waardoor je een steeds groter publiek bereikt.
Hoe begin je met bloggen?
Vind je het lastig om te beginnen, maar heb je wel een idee of onderwerpen in je hoofd? Neem contact met mij op zodat ik je kan helpen. Ik schrijf graag jouw persoonlijke blog.
2 heerlijke recepten met vlierbloesem
Wat kan je allemaal maken met vlierbloesem? In dit artikel geef ik je twee heerlijke recepten.
Over stopwoordjes en hoe ze zomaar je tekst insluipen
Heb je favoriete stopwoordjes? Vast wel! Met mijn tips voorkom je dat deze woorden te vaak je tekst insluipen.
Ontdek de omgeving van de Cinque Terre: 5x waarom Portovenere een bezoekje waard is
Portovenere is een leuk alternatief voor de Cinque Terre. Ontdek hier waarom dit vissersdorpje een bezoek waard is.