Alles over de whitepaper

Een jaar geleden had ik nog nooit over een whitepaper gehoord. En jij? Hoeveel weet jij over deze nieuwe marketingtool?

Waarvoor wordt een whitepaper ingezet?

Whitepapers worden veel ingezet om mensen te informeren over onderwerpen. Regelgeving, onderzoeken en ga zo maar door. Vroeger werd de whitepaper vooral ingezet door de overheid of politiek om te informeren over moeilijke onderwerpen. Tegenwoordig is het een marketingtool geworden. Bedrijven informeren consumenten over een probleem en geven vervolgens (kort) aan waarom zij de oplossing zijn. Hiermee is de whitepaper veranderd in een promotiemiddel.

Met een whitepaper laat je als onderneming zien dat je expertise in huis hebt. Jij bent de expert op het gebied van dit onderwerp. Je gebruikt een whitepaper als je dieper op een onderwerp in wilt gaan en meer expertise wilt delen. Een whitepaper kan in de vorm van een stappenplan worden geschreven, maar ook informeren over een nieuw fenomeen. Heeft jouw bedrijf recent een onderzoek uitgevoerd? Schrijf hier dan een whitepaper over.

De whitepaper is populair, omdat het een mogelijkheid geeft in contact te komen met leads. Voor veel whitepapers moet je een e-mailadres ingeven. Dit genereert waardevolle leads. Hierin verschillen zij van de blog, die vrij toegankelijk is.

De opzet van een whitepaper

Begin na te denken over wat jouw doelgroep wil weten. Zijn er bepaalde ontwikkelingen of actualiteiten die van invloed zijn op de branche waarin jij actief bent? Heeft de doelgroep te maken met problemen of spelen er vragen? Stel vast wat je doelgroep graag wil weten.

Is er een onderwerp waarover weinig informatie beschikbaar is? Dan kun jij je als expert opwerpen door er als eerste een whitepaper over te schrijven.

Vervolgens ga je nadenken over hoe het onderwerp of dienst zich verhoudt tot jouw onderneming. Hoe help jij de doelgroep? Welk probleem lossen jouw producten of diensten op? Welk advies kun je geven aan het einde van de whitepaper?

Bedenk jezelf dat een whitepaper minimaal 6 pagina’s lang is. Kies dus voor een onderwerp waar veel over te vertellen is. Zorg ervoor dat het whitepaper grotendeels informatief is. Natuurlijk kun je aan het einde een call-to-action toevoegen. Ook is er vaak een laatste pagina met informatie over het bedrijf.

Het schrijven van jouw whitepaper

Heb je het onderwerp voor jouw whitepaper gevonden? Ik help je graag verder. Samen duiken we de diepte in en maken we eerst een uitlijn voor jouw whitepaper. Vervolgens ga ik aan de slag met het echte werk: het schrijven. Zo maken we een duidelijk en logisch verhaal waardoor jij wordt neergezet als expert.

Neem contact met mij op voor meer informatie.

Lida

Geschreven door:

Lida van der Eijk

Copywriter met een liefde voor italiƫ, koken en de natuur

2 heerlijke recepten met vlierbloesem

2 heerlijke recepten met vlierbloesem

Wat kan je allemaal maken met vlierbloesem? In dit artikel geef ik je twee heerlijke recepten.

Over stopwoordjes en hoe ze zomaar je tekst insluipen

Over stopwoordjes en hoe ze zomaar je tekst insluipen

Heb je favoriete stopwoordjes? Vast wel! Met mijn tips voorkom je dat deze woorden te vaak je tekst insluipen.

Ontdek de omgeving van de Cinque Terre: 5x  waarom Portovenere een bezoekje waard is

Ontdek de omgeving van de Cinque Terre: 5x waarom Portovenere een bezoekje waard is

Portovenere is een leuk alternatief voor de Cinque Terre. Ontdek hier waarom dit vissersdorpje een bezoek waard is.